تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی )

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ تا ۰۷ اردیبهشت ۱۳۹۷

تاریخ ثبت نام : از ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰ تا ۰۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۲۴ ساعت ( ۶ جلسه ۴ ساعته ) ۳ روز

ظرفیت : ۳۰

ظرفیت باقیمانده : ۹

روش های ثبت نام
۱ هزینه ثبت نام آزاد ‎ریال۴٬۰۰۰٬۰۰۰
۲ اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، همکاران پژوهشگاه، طلاب و دانشجویان ‎ریال۳٬۲۰۰٬۰۰۰
۳ ثبت نام کنندگان گروهی (حداقل ۵ نفر) ‎ریال۳٬۲۰۰٬۰۰۰

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (دوره مقدماتی )

دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر سعید ناجی، دکتر روح‌الله کریمی، دکتر لیلا حبیبی، دکتر حامد صفایی‌پور

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقۀ کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند. اوست که می‏تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمرۀ کودکان مرتبط کند. اوست که می‏تواند با رفتار روزانۀ خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏های دید دانش‏آموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند دربارۀ مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏های رسیدن به پاسخ‏های جامع‏تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.

گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوۀ بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دورۀ مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است. در مرحلۀ مقدماتی شش نفر از مؤلفین درسنامه‌ها، هر یک به مدت 4 ساعت و در سه روز متوالیو در مرحلۀ پیشرفته نیز شش نفر دیگر از مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد. در مرحلۀ عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامۀ فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلمهایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکت‌کنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقۀ کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان نیز در حلقه‌های کندوکاو فلسفی تسهیلگری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروه‌های 6- 7 نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکت‌کنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دورۀ مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمون‌های نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

اهداف، ضرورت ها، مبانی، تاریخچه و رویکردهایبرنامه فلسفه برای کودکان (دکتر روح‌الله کریمی)

ویژگی های تسهیلگر برنامه فبک (دکتر سعید ناجی)

جایگاه داستان های فکری فلسفی در برنامه فبک (دکتر لیلا حبیبی)

روانشناسی رشد شناختی و امکان فلسفه ورزی کودکان (دکتر مهرنوش هدایتی)

تفاوت و ویژگی های کودکان مقاطع مختلف (مهد، دبستان،و متوسطه و...) به لحاظ یادگیری و نحوه‌ی ارتباط‌گیری مربیان با آنها (دکتر مهرنوش هدایتی)

تفکرنقادانه (دکتر حامد صفایی‌پور)

ارزشیابی در برنامه فلسفه برای کودکان (دکتر سعید ناجی)

اجرای حلقه کندوکاو با تاکید بر مهارتهایتفکر انتقادی (دکتر سعید ناجی)

با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان

شرکت در این دوره برای علاقه‌مندان به برنامه فبک، فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد یا دانشجویان دکتری رشته‌های فلسفه، ادبیات داستانی، علوم تربیتی، فلسفه تعلیم و تربیت و روان‌شناسی، مربیان مهد کودک، معلمان درس تفکر و پژوهش یا درس تفکر و مهارت‌های زندگی در پایه ششم و هفتم، کسانی که تجربه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان را در مدارس داشته‌اند. و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره ( در ساعت اداری ) : 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم انسانی