هم اندیشی انتقادی استادان پژوهشگاه درباره مساله شناسی با عنوان « بررسی مفهوم پارادایم و چگونگی بکارگیری آن در علوم انسانی »

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ تا ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

تاریخ ثبت نام : از ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۰ تا ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۶ ساعت ( ۲ جلسه ۳ ساعته ) ۱ روز

ظرفیت : ۲۰

ظرفیت باقیمانده : ۲۰

روش های ثبت نام
۱ هزینه ثبت نام آزاد ۴۰۰٬۰۰۰ ریال
۲ اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان ۳۰۰٬۰۰۰ ریال
۳ ثبت نام کنندگان گروهی (حداقل ۵ نفر) ۳۰۰٬۰۰۰ ریال

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پژوهشکده زبان و ادبیات پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

هم اندیشی انتقادی استادان پژوهشگاه درباره مساله شناسی با عنوان « بررسی مفهوم پارادایم و چگونگی بکارگیری آن در علوم انسانی »

دکتر غلامحسین مقدم حیدری

هیات علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

اصطلاح پارادایم برای اولین بار توسط تامس کوهن فیلسوف علم و فیزیکدان امریکایی در کتاب ساختار انقلاب های علمی(1962) برای بررسی چگونگی تحول علوم طبیعی – مثل فیزیک، نجوم و شیمی- بکار برده شد. تاکنون بیش از یک میلیون جلد از این کتاب به نوزده زبان دنیا منتشر شده است. این کتاب را مى‏توان نقطه عطفى در تاریخ فلسفه علم و آغازى بر فلسفه غیرپوزیتیویستى - نگتیویستى علم به‏شمار آورد. کتاب ساختار انقلاب‏هاى علمى از زمان انتشار تاکنون مباحث فراوانى را در حوزه معارف دیگر برانگیخته و سبب شده است که قطعیت روش‏شناختى دانش‏ها و رشته‏هاى دیگر نیز به پرسش گرفته شود. از این رو بکارگیری مفاهیم این کتاب – از جمله محوری ترین مفهوم آن یعنی پارادایم- در رشته های دیگر از جمله علوم انسانی و اجتماعی متداول شده است. این موضوع گرچه نشانگر بینارشته ای بودن نظریه پارادایمی کوهن است اما از سوی دیگر سبب بدفهمی ها یی نیز شده است. یکی از مهمترین این بدفهمی ها درباره پارادایم رخ داده است. پارادایم مفهومی است که کوهن با بیان شرایط ویژه ای فقط برای علوم طبیعی بکار برده است در حالیکه بکارگیری این مفهوم برای علوم انسانی و اجتماعی با سو برداشت های فراوانی همراه بوده است.

این کارگاه می کوشد تا با بررسی مفهوم پارادایم نزد کوهن بکارگیری این مفهوم در علوم انسانی اجتماعی و بدفهمی های ناشی از آن را مورد ارزیابی قرار دهد.

سرفصل ها و محتوای دوره آموزشی :

نگرش توصیفی به علم- مفهوم پارادایم- علم عادی

انقلاب علمی- قیاس ناپذیری- پارادایم در علوم انسانی

با هدف افزایش دانش نظری درباره نظریه پارادایمی

مخصوص اعضای هیات علمی پؤوهشگاه

شرکت در این دوره برای تمامی دانشجویان مقطع دکتر پژوهشگاه بلامانع است.

به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر داده خواهد شد که ارزش علمی و اداری دارد. این گواهینامه قابل ترجمه و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.

تلفن مشاوره  ( در ساعت اداری ) : 88624485 سرکار خانم عبدالهی

نشانی: تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)- پژوهشگاه علوم ­انسانی و مطالعات فرهنگی

کانال تلگرام مرکز :  @ihcsoe

مرکز آموزش‌های آزاد تخصصی علوم ­انسانی


تعداد بازدید:۹۴