تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (مرحله تکمیلی) مخصوص کسانی که دوره مقدماتی را در پژوهشگاه گذارنده باشند

مکان : پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

تاریخ : از ۱۲ تیر ۱۳۹۸ تا ۱۴ تیر ۱۳۹۸

تاریخ ثبت نام : از ۰۴ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰ تا ۱۱ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۰:۰۰

طول دوره : ۲۴ ساعت ( ۱۲ جلسه ۲ ساعته ) ۳ روز

ظرفیت : ۳۰

ظرفیت باقیمانده : ۳۰

روش های ثبت نام
۱ هزینه ثبت نام آزاد ۴٬۴۰۰٬۰۰۰ ریال
۲ اعضای هیات علمی حوزه و دانشگاه، همکاران پژوهشگاه، طلاب و دانشجویان ۳٬۵۰۰٬۰۰۰ ریال

به نام خداوند جان و خرد

گروه پژوهشی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (فبک) پژوهشکده اخلاق و تربیت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می کند:

کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (مرحله تکمیلی)

دکتر مهرنوش هدایتی، دکتر سعید ناجی، دکتر روح‌الله کریمی و دکتر حامد صفایی پور

برخی به اشتباه گمان کرده‌اند که نقش مربی در برنامه فلسفه برای کودکان، مبصری کلاس است. اما این تصور نادرست و خام است. اینکه معلم در حلقه کندوکاو فلسفی در کنار دانش‌آموزان می‌نشیند و قرار نیست از موضع همه‌چیز‌دان با دانش‌آموزانش سخن بگوید به معنای مساوی بودن نقش او و دانش‌آموزان کلاسش نیست. معلمی برنامه فلسفه برای کودکان امری سهل و ممتنع است. در ابتدا ممکن است ساده به نظر برسد، اما معلم هر چه دقیق‌تر و مسوولانه‌تر بخواهد آن را انجام دهد، بیشتر به ظرایف و دشواری‌های آن اگاه می‌شود. در کلاس درس، این آموزگار است که با هدایت درست مباحث کلاسی، احتمال رشد آگاهی فلسفی کودکان را تضمین می‌کند. این آموزگار است که می‏تواند مضامین هر ‌یک ‌از فصل‏ها در داستان‏های فلسفی را استخراج کند. اوست که می‏تواند مضامینی را مطرح کند که دانش‏آموزان در کلاس‏ درس از تشخیص آن عاجز هستند. اوست که می‏تواند مضامین فلسفی را به تجارب روزمره کودکان مرتبط کند. اوست که می‏تواند با رفتار روزانه خود نشان دهد که فلسفه چگونه می‏تواند در زندگی کنونی فرد تفاوت ایجاد کند و چگونه می‏تواند افق‏هایی را بگشاید که هر روز ما را بامعناتر کند. این آموزگار است که می‏تواند از طریق پرسش کردن، امکان نگرش‏هایی متفاوت با هدف بزرگتر‏ کردن افق‏های دید دانش‏آموزان را فراهم کند. معلم است که باید به دانش‌آموزان کمک ‏کند درباره مفروضات زیربنایی نظرات خود، پیامدهای آنها و دلایل زیربنایی‌شان بیندیشند و پرسش کنند و شیوه‏های رسیدن به پاسخ‏های جامع‏تر و منسجم‌تر را با آنها تمرین کند. معلمی می‌تواند مهارت‌های تفکر عمیق و دقیق را به دانش‌آموزان خود یاد دهد که خود بر این مهارت‌ها تسلط داشته باشد، همان‌گونه که فقط یک شناگر بلد می‌تواند به نابلد شنا یاد دهد.

گروه فبک طی سال‌های گذشته در راستای رسالت خود که ترویج علمی و عملی برنامه فلسفه برای کودکان در سطح کشور بر مبنای نظریه‌های بنیادین و به شیوه بومی است، هر ساله کارگاه‌های تربیت مربی را در سه دوره مقدماتی و پیشرفته و عملی برگزار می‌کند که با استقبال شایان توجه مخاطبین نیز روبرو شده است. این کارگاه‌ها طی سال‌ها تجربه همواره از نظر کیفی مسیر ارتقا را طی نموده و خصوصا با تدوین درس‌نامه‌های 12 گانه تربیت مربی که برای نخستین بار در ایران تدوین شد، بیش از پیش شکل منحصر به فرد و منسجم‌تری به خود گرفته است. در مرحله مقدماتی مؤلفین درسنامه‌ها، هر یک به مدت 4 ساعت و در سه روز متوالی و در مرحله پیشرفته نیز مؤلفین، کارگاه پیشرفته را در مدت مشابه اجرا خواهند کرد. در مرحله عملی نیز که به مدت سه روز برگزار خواهد شد برخی از اساتیدی که در اجرای برنامه فبک در کلاس درس تجربه و تبحر دارند به اجرای عملی کارگاه خواهند پرداخت، فیلمهایی از اجراهای مربیان فبک تحلیل و بررسی خواهد شد و شرکت‌کنندگان به طور زنده شاهد اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با کودکان در سنین مختلف خواهند بود. همچنین برخی از شرکت‌کنندگان نیز در حلقه‌های کندوکاو فلسفی تسهیلگری خواهند کرد و اجرای آنها توسط اساتید و سایر مربیان تحلیل و بررسی خواهد شد. پس از آن هر یک از اساتید در راس گروه‌های 6- 7 نفره به نظارت فعالیت عملی مربیان خواهند پرداخت. شایان ذکر است که گواهی مربیگری گروه فبک تنها به شرکت‌کنندگانی اعطا خواهد شد که پس از حضور در سه دوره مقدماتی، تکمیلی و عملی، بتوانند آزمون‌های نظری و عملی مربیگری فلسفه برای کودکان را با موفقیت پشت سر بگذارند.

سرفصل و محتوای آموزشی کامل دوره :

تفاوت و ویژگی های کودکان مقاطع مختلف ( مهد، دبستان،  و متوسطه و...) به لحاظ یادگیری و نحوه‌ی ارتباط‌گیری مربیان با آنها

اجرای حلقه کندوکاو مراقبتی و نقد مراقبتی

چیستی حلقه کندوکاو اخلاقی

اجرای حلقه کندوکاو اخلاقی با داستان

اجرای حلقه کندوکاو با تاکید بر مهارتهای  تفکر انتقادی

اجرای حلقه کندوکاو فلسفی با داستان

مفهوم سازی – معنی سازی و استدلال

تمرین استدلال آوری در حلقه کندوکاو

تفکر نقادانه(تمرین  یافتن مغالطات در حلقه)

اجرا حلقه با استفاده از ابزارهای غیر داستانی برای خردسالان

بررسی انتقادات وارده به برنامه فبک

ارزشیابی در برنامه فلسفه برای کودکان

بازیها در برنامه فبک و نحوه اجرای آنها

 

با هدف کسب مهارتهای تسهیلگری(مربیگری) برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان

 

آموزش علمی و نظری همراه با تمرین عملی و کارگاهی

مخصوص شرکت کنندگان در کارگاه آموزشی تربیت مربی فلسفه برای کودکان و نوجوانان (مرحله مقدماتی) می باشد.

*

مدت زمان دوره : 24 ساعت ( 12 جلسه 2 ساعته ) 3 روز

زمان برگزاری: روزهای چهارشنبه تا جمعه ساعت 8 تا 17   تاریخ: 12، 13 و 14 تیر ماه 98

هزینه ثبت نام: 4/400/000ریال _ با تخفیف 3/500/000 ریال

 

***

با ارائه گواهینامه معتبر و مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دارای ارزش علمی و اداری و قابل ترجمه

شرط اعطای «گواهینامه صلاحیت مربیگری» حضور در چهار مرحله و قبولی در آزمون های دوره است.

sapp.ir/tamihcs

مشاوره: 88624485

تهران- بزرگراه کردستان- نبش خیابان دکتر صادق آئینه وند (64 غربی)

مرکز آموزش های آزاد تخصصی علوم انسانی

عنوانساعت شروعساعت پایان
یک۰۸:۰۰ قبل‌ازظهر۰۵:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
دو۰۸:۰۰ قبل‌ازظهر۰۵:۰۰ بعدازظهر
عنوانساعت شروعساعت پایان
سه۰۸:۰۰ قبل‌ازظهر۰۵:۰۰ بعدازظهر

تعداد بازدید:۹۰